Over twaaf jaar zijn er ruim twee miljard consumenten bij op de wereld. Een geweldige groeikans voor bedrijven, aldus Hendrik Oude Nijhuis.

De industriële revolutie wordt beschouwd als de belangrijkste gebeurtenis in
de geschiedenis van het kapitalisme. Het belang van die transformatie
verbleekt echter bij hetgeen er zit aan te komen. Rond 2025 zullen namelijk
bijna twee miljard nieuwe consumenten op het wereldtoneel zijn verschenen.

Duizend keer de industriële revolutie

Zoals bekend begon de industriële revolutie halverwege de achttiende eeuw in
Engeland. Maar erg snel ging dat allemaal niet. Het duurde namelijk nog 150
jaar voordat de economische productie per Engelsman verdubbeld was. Een eeuw
later kwam de industrialisering in Amerika op gang. Daar duurde het toen
ruim 50 jaar voordat de productie per persoon zich verdubbeld had.

Nog heel wat later kwamen China en India aan de beurt. Deze landen kostte het
nog maar respectievelijk 12 en 16 jaar om de productie per persoon te
verdubbelen.

Maar Engeland en Amerika hadden beiden aan het begin van hun industrialisatie
slechts zo’n 10 miljoen inwoners. China en India telden toen de
industrialisatie aldaar begon ruim een miljard mensen.

De twee belangrijkste opkomende economieën accelereren dus met een factor tien
vergeleken met de industriële revolutie. En op een schaal die qua inwonertal
honderd keer zo groot is. Zo bezien is sprake van een factor van duizend
keer de industriële revolutie.

Steeds meer consumenten

In een interessant onderzoeksrapport van strategisch adviesbureau McKinsey
wordt nader ingegaan op de kansen die dit met zich meebrengt. Men spreekt
hierbij letterlijk over 'de grootste groeikans in de geschiedenis van het
kapitalisme'.

Eeuwenlang is het aantal personen (consumenten) met een inkomen dat besteed
kan worden aan iets anders dan aan eerste basisbehoeften nauwelijks een
procent van de wereldbevolking geweest. De rest - meer dan 99 procent dus -
verdiende amper genoeg om in de eerste levensbehoeften te voorzien.

Zelfs zo recent als in 1990 verdiende 80 procent van de wereldbevolking minder
dan 10 dollar per dag. Dat bedrag wordt als het minimum gezien, voordat aan
consumentenuitgaven als een koelkast of tv gedacht kan worden.

Opkomende markten

Maar sinds 1990 zijn de opkomende markten goed op stoom gekomen. Door het
weghalen van handelsbarrières en invoeren van marktgeoriënteerd economisch
beleid is het aantal consumenten wereldwijd gestegen tot 2,4 miljard
tegenover 1 miljard in 1990.

En de verwachting is dat het aantal consumenten in 2025 zo'n 4,2 miljard zal
bedragen (op een wereldbevolking van 7,9 miljard). Voor het eerst in de
geschiedenis zal het aantal consumenten straks groter zijn, dan het aantal
mensen dat nog steeds niet of nauwelijks weet rond te komen.

Die groei in het aantal consumenten brengt een enorme groei in de wereldwijde
consumentenbestedingen met zich mee: van 38 biljoen dollar (dat is 38.000
miljard dollar) in 2010 naar 64 biljoen dollar in 2025. Opkomende markten
zijn voor veruit het grootste deel van die groei verantwoordelijk. Voor
multinationals - en indirect hun beleggers - vormt dat een geweldige
groeikans.

'Groei van alle kanten'

Een typisch voorbeeld van een bedrijf dat van de groei in opkomende markten al
lange tijd weet te profiteren is YUM! Brands. Dit is het bedrijf achter
fastfoodketens als KFC, Pizza Hut en Taco Bell.

YUM! Brands betrad in 1987 als eerste fastfoodketen de Chinese markt en telt
daar inmiddels 5.000 restaurants. Dagelijks worden er nieuwe vestigingen
geopend en het management van YUM! Brands ziet enkel in China ruimte voor
'ten minste' 20.000 vestigingen.

Bestuursvoorzitter David Novak van YUM! Brands stelde over China zopas: "We
hoeven onze ogen er maar open te doen en de groei kijkt ons van alle kanten
aan". Via aandelen van dergelijke bedrijven - mits u er niet teveel
voor betaald - kunt u van die groei meeprofiteren. Voor dergelijke groei
hoeft u in Europa momenteel niet te zijn: hier wordt voor dit jaar namelijk
wederom krimp verwacht.

Hendrik Oude Nijhuis heeft zich jarenlang verdiept in de strategieën van 's
werelds beste beleggers en is tevens oprichter van warrenbuffett.nl
over de beleggingsstrategie van Warren Buffett. Deze column is niet bedoeld
als individueel advies tot het doen van beleggingen. De auteur heeft geen
aandelen YUM! Brands in bezit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl